lørdag den 6. august 2011

Sikre forårstegn

Alle har deres egne kriterier for den første rigtige Forårsdag. Små clues som leder direkte ind i et barndomsminde. Eller den voksnes viden om officielle forårstegn, når bøgen springer ud fx.
Jeg har to, et gammeltkendt, nostalgisk og velkomment, og et som har klasket mig lige overraskende i baghovedet hvert år siden midthalvfemserne.
Mit forår er en lun vedholdende vind, lærkesang og lugten af solvarmt salt sand, hjelme (en græsart) og marehalm. 
Og
Underlige små myggestik på håndryggen efter den første hele lune dag med sol og køkkenhave forberedelse. Som vokser og spreder sig når jeg åndsfraværende klør på dem. 
Århhh fuck! 
Tænker jeg.
Nu har jeg saftsuseme glemt solcremen igen!
Ærgerligt er det, fordi når soleksemen først er udløst bliver den uafhængig af UV stråling. Den næres fint af varme og de negle, jeg virkelig skal bruge mental styrke og overdreven focus på at holde væk fra de kløende knopper. 
Så der er dømt indendørs surmulen i nogle dage. Heldigvis holder godt forårsvejr aldrig længe i Dk. Snart kan jeg færdes ude igen. Jeg husker solkremen på hænderne et par uger. Så har huden på hænderne vendet sig til solen og der er ingen problemer før SURPRICE SURPIRCE til næste forår.
Men
He he
I år er det anderledes!
Jeg ville gerne sige, at jeg velovervejet havde regnet ud, at når jeg nu løber udendørs regelmæssigt, får mine hænder lidt sol selv om vinteren. Dermed kommer foråret ikke som så stort et chok.
Faktisk havde jeg glemt ALT om eksemen igen.
Til jeg så nogle små blegrøde knopper på håndryggen, som næsten gik væk af at blive smurt med fed crem, og slet ikke har kløet!
HA HA
Nu har jeg luret den!
Igen soleksem i år.
Hehe Hehe
Hov, små myggestik på mine underben?
Ej de bliver flere nå jeg klør?
Hmmm... hvad kan det være?
Ingen parfume i vaskemiddel, tjek.
Ingen overdreven indtagelse af mælkeprotein, tjek. Det plejer jo også at slå ud på armene.
Hvad har jeg så spist?
.... krasse krasse... EJ hold nu op med det!
 KÆFT... jeg skal ikke tage varme bade... eller have benene under dynen om natten...
.... krasse krasse.... uuuhhh det er slemt, når jeg har løbet.... lige der hvor jeg er varmest under sokker og om knæene... og på det stykke imellem som er bart når jeg løber i mine halvlange tights.... 
Hvad KAN det være?
...
Kan det være?
Jeg har fået soleksem på underbenene!
Det har spredt sig til fødder og knæ... I har prøvet at have et myggestik på fødderne ikke... Det er rigtigt træls... 
Prøv at gange det med 100.
Og jeg kan da for hunden ikke kan holde ben og fødder kolde, når jeg løber vel! Slet slet ikke under tempoløb eller intervaller.
Så nu har jeg købt mig sådan en:

På tilbud til 9$ (ca 54 kr), selvfølgeligt glemte jeg min beslutning om aldrig igen at købe løbetøj uden lommer, men det får være.
Det, og de 5 grader som temperaturen er faldet med, løser bare lige problemet.
Blev der sagt!
Please....
For at blive nød til at droppe træningen pga lidt eksem er da for fjollet!
Så lover jeg til gengæld at smøre mig ind i solcreme HVER gang, også når det er overskyet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar