fredag den 17. februar 2012

Pros and cons of Ozz II


Ozzie Pros

Vejr
Hvis du siger at vejret er dejligt i Melbourne til en udenbys australier vil du blive kikket meget indgående og medlidende på.
Melbourne er alt for koldt (ned til 16 grader… om sommeren!) og omskiftelig for mange.
Selv om vejret i år har været betydeligt koldere end befolkningen hernede er vant til, har det dog passet os meget godt. Kun én dag over 40 C (indtil videre, kryds fingre!), og ikke hele uger med ulideligt varme nætter i streg.
Vi har ikke haft mange strandvejrsdage, som faldt på en fridag.  Men solen hernede er alligevel så voldsom, at man kun kan lægge på stranden i et par timer af gangen (hvis man har taget faktor 30 på vel at mærke).  
I løbet af vores daglige transport og tulren rundt, har vi alligevel opsnappet en pæn slat D vitamin og tilhørende glød. Man skal virkelig være hardcore huleboer og udelivsfornægter, for ikke at få sin daglige dosis sollys hernede. 
Og det kan mærkes positivt på helbredet syntes jeg.
Det er lykkes mig at cykle på arbejde næsten hver dag i 5 måneder uden regntøj og kun savne vejrbeskyttelse en gang.
Så varmen og solen kommer jeg altså til at savne.

Ozzie Cons

Isolering
Vi har jo også haft vinter, den var kold i år med en enkel nat under 0C og dagtemperaturer som til forveksling lignede dem I havde på samme tidspunkt i DK (13-17 grader).
Det var ikke en vinter der var værd at brokke sig over altså. 
Den kunne sammenlignes næsten lige over med jeres sommer. 
Alligevel har jeg aldrig frosset så meget indendørs både på arbejde og hjemme.
Isoleringen her nede er ikke dårlig.
Den er ikke eksisterende!
Før vi købte gummilister, kunne vi side i køkkenet og se ud på græsplænen gennem køkkendøren.

Nej, det var ikke fordi der var et vindue i den dør.

Alle vinduer er enkelt glas og ventilationen på toilettet består i et vindue hvor glasset er erstattet med insektnet.
Huset er næsten perfekt vekselvarmt. Så vi har frosset en del, på trods af at vi brugte 50 kr om dagen til opvarmning i vintermånederne.

På universitetet er der knapt så meget ufrivillig ventilation gennem sprækker og åbninger.
Det bliver så rigeligt opvejet af at døre, vinduer og hele porte står piv åbne.

I timevis.

Så hjælper det ikke så meget at vi har to store aircon enheder på kontoret og en ekstra elvarmer under bordet.
I starten kunne jeg slet ikke styre min indre nordeuropæiske dørfascist.
Jeg kunne nærmest fysisk mærke de kæmpe mængder af energi vi spilder direkte ud i Melbournes gader. 
Jeg har efterhånden lært ikke at holde lange prædikener om isolering og lukkede døre. Men får stadig indvendige tics, når min sidekammerat åbner vinduet til varmen, mens airconditioneringen brummer anstrengt.
Jeg glæder mig til et godt stabilt hjemmeindeklima og forholdsvis mere energibeviste omgivelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar