søndag den 2. oktober 2011

Forbrugerforkælelse jeg godt kunne undvære


Jeg syntes der er alt for megen mere eller mindre skjult reklame og vej/vildledning af forbrugerne i DK.

Det er dog igenting, i forhold til hvad jeg møder hernede.

Selv når jeg ser bort fra TV reklamer. 
På den positive side gør de, at jeg kun ser TV, hvis der er en VIRKELIG god film. Faktisk er jeg begyndt at droppe de gode film også. Antallet af te/toilet pauser er langt ud over mit behov og ødelægger stemningen.

Men, tilbage til pointen:

Hernede råber vingummierne at de er 99% fedtfrie!!!!

Virkelig? Sikke sunde de ser ud.

Det er da også en overraskelse. Hvad er det nu lige vingummi er lavet af? Nåe ja sukker, Esbjerg kuttere og gelatine.

Vi kan godt lide gelatine i Melbourne. Næsten alle mælkeprodukter er proppet med det: Yoghurt, cremefraiche, fløde, kvark. You name it og der er død ko i det. Helt halal naturligvis.

Der er sukker i jordnøddesmøret. Og vegetabilsk olie selvfølgelig, men det har vi jo også i DK. Jeg har heldigvis fundet en Øko variant, som kan spises.

Alt kyllingekød er pumpet, også det jeg kan finde på Vic Marked, og det står IKKE på pakken.
Hvordan ved jeg så at det er pumpet
    1.     Så store bryster er det kun Parton høns som har.
    2.     Det tager en halv time at stege og så er brystet svundet ind til Madge (ohh you do rember, don’t you possums) størrelse

Supermarkeder udleverer værdimærker (1 for hver 10$ brugt i butikken), som ungerne skal aflevere i skolen, så skolen kan ”købe” sportsudstyr med reklame for supermarkedet på.

WHAT!!!

Hele familien skal samle flere km af papir strimler sammen. Aflevere dem i skolen. Hvor der selvfølgelig er et ”værdimærkebarometer”, for at hjælpe den rette hold ånd på vej. For til sidst at have tilkæmpet sig ret til at få ungerne eksponeret for MERE reklame, nu også til gymnastik.

Den anden store supermarkedskæde har samme ide, bare med materiale til engelsk, matematik og naturvidenskab.


Færdig retterne er fyldt med sukker, dem jeg har smagt og læst varedeklarationen på i hvert fald.
Alt er faktisk lige lidt ekstra sødt. Også det der egentligt er sødt nok i forvejen: Mariekiks fx.

Ad altså, men endnu en god grund til at få planlagt aftensmaden ordenligt.

Til gengæld er frugt og grønt FANTASTISK!

Hvis jeg nogen sinde skulle blive vegetar er det her stedet!

Asparges på tykkelse med en underarm.
Super sprøde kæmpe bladseleri og fennikel.
Sprød (naturlig) sød salat.

Friske mango, citrusfrugter, ananas, vandmeloner (på størelse med sofaer) og bananer (selv om de stadig er dyre efter sidste forårs oversvømmelser).

Lækkert og helt uden tilsat ko eller sukker.

(Oksekødet er nu heller ikke at foragte. Der er rigtig kødkvægssmag)

Som ekstra bonus er der ingen moms på uforarbejdede fødevarer... er der lige nogen som kan sælge den ide til vores nye regering (for vi får vel en ny ikke?)?

Nu mangler jeg bare at finde en grønthandler, som ved at man IKKE må køle tomater ned. De ser SÅ fine ud og smager af          .

4 kommentarer:

  1. Gris er også helt håbløst, hårdt pumpet på vand og sikkert også penicilin- hvilket er trist når man lige har set brødrene Price lave Porcetta, mmmmmm.
    Til gengæld er her skønne isvarianter i supermarkedet, så man ikke behøver i Paradis for ordentlig is ligesom i DK. Burnt Fig Jam, Honeycomb and Caramel Ice fra Maggie Beer for nu lige at nævne en enkelt.

    SvarSlet
  2. Orv ja is. Det minder mig om de mint og mørk chokolade is, jeg har i fryseren. Jeg glæder mig til at det bliver ordentligt is vejr.

    SvarSlet
  3. Det lyder uhyggeligt....
    Og så er det endda lovligt.
    Lige en kommentar til bedstemødre.
    De skal bare have lov til at være det de var og sådan vil vi helst mindes dem. De behøver ikke alle at være de der superbedster der laver tusind ting. Bare en tryg havn i et barn tilværelse.

    SvarSlet
  4. Det var jo netop, derfor Bedste var super.
    Når jeg var der, var der ingen tvivl om, at lige som Bedste var den aller bedste Bedste, var jeg Pernille på lige præcist den måde, jeg skulle være Pernille på.
    Der er igen større gave man kan give til børn.

    SvarSlet