torsdag den 22. marts 2012

Efter efterår kommer sommer


Hernede er det efterår.

Det betyder at der er lidt mere regn og at temperaturene er ca 10 grader koldere og derfor svinger mellem 15 C og 30 C i dagtimerne i stedet for mellem 25 og 40 C. Det blæser selvfølgelig en del, men det er et helårsfænomen i Melbourne, hvor der ALTID er blæst ind fra bugten om morgenen og ud fra land om aftenen. Faktisk er der ofte mere blæst på varme end på kolde dage. Og så kan I selv gætte om jeg altid cykler i medvind eller modvind på vej til og hjem fra arbejde (tip: Jeg følger Mooney Pond Creek nedstrøms om morgenen).

Bladene falder jo ikke af de fleste træer hernede, og der er aktive blomster hele året rundt, så det føles ikke rigtigt som efterår. Det er også alt for lyst og varmt for årstiden.

Jeg har derfor besluttet mig for, at det er forår.
Jeg nyder solen og fuglesangen, og glæder mig til den europæiske sommer.

Derfor kribler det i fingrene for at komme i jorden i min have. Selv om jeg godt ved at jorden ikke er tjenestelig derhjemme endnu, ville jeg normalt snart smutte ud og putte nogle hestebønner i den. Friske hestebønner er noget af det lækreste, meget meget bedre end de tørrede! Faktisk er det også lige nu, man kan så dem hernede, de vokser fint i den melbournianske vinter.

Hvis man gerne vil have et praj, om hvornår og hvad det er tid til at så og plante ud i køkkenhaven, er Havenyt et fantastisk site. De kommer ugentligt med et nyhedsbrev (som du kan få sendt pr mail), med helt aktuelle råd som er tilpasset denne uges vejrlig og jordforhold.

Der er selvfølgelig allerede en del, jeg ikke kan nå. Chili skal fx helst sås indenfor i februar, så de kan nå at få en fornuftig størrelse til sommer.
Jeg har ærgret mig lidt over, at bestanden i mit lille drivhus i år ”kun” kunne blive til de sorter, som havecentret formår. Men så var det jeg fik en mail fra en åndsbeslægtet om chili og tomat planter, som venter på mig i Viborg.

Det var simpelthen den bedste mail, jeg har fået i år!  

Så nu glæder jeg mig endnu mere til at komme hjem til forårskulde, somre som regner væk og lange snakke over te om livet i almindelighed og hårde hvidevare i særdeleshed.

4 kommentarer:

  1. Når man kan gøre små ting, der vækker glæde, blir man glad. Bare sådan helt enkelt.Og der kom lige lidt ekstra glans i øjnene, fordi man blev rørt over et tak. Solen skinner og jeg må bare ud og klippe i nogle grene og grave i noget jord. Har det lidt som jeg tror, en ko har det, når den kommer ud på mark.

    SvarSlet
  2. Ren win-win-win.
    Og økokøer
    :-D

    SvarSlet
  3. Du kan tro, at foråret er kommet herhjemme. Og haven trækker. ;-) Ikke for at gnide salt i såret... Super tip med Havenyts nyhedsbrev. Har straks tilmeldt mig. Efter tilbygning og en have, som var en materialeplads er det snart tid til at få ordnet igen. Og plads til det. :-)

    SvarSlet
  4. Tillykke med den nye have!

    Jeg skal bare holde mig i 3-4 uger mere så det overlever jeg nok... men Århhhh det bliver dejligt at komme i haven igen.

    SvarSlet