Scenen er helt mørk. Tre mænd sidder midt på den omgivet af
deres instrumenter.
Den smukke sal er perfekt airconditioneret. Bænket i bløde
teaterstole hverken fryser eller sveder vi i vores sommertøj.
Musikkerne bliver belyst, som introen til titelnummeret Let
England Shake starter, og PJ kommer ind
i venstresidens mørke.
Hun ligner Dødens Muse. Spinkel med ravnefjer i håret, sort
langærmet tunika og bredt sort læderbælte, der dækker det bløde kød mellem
ribben og hofte.
Først da hun begynder at synge, møder tre lyskegler
hinanden, hvor hun står.
Det er en kvinde med et budskab.
Sangene på Let England Shake handler om krigens
omkostninger.
For dem vi sender ud.
Dem som bliver tilbage.
Dem der bor midt i den.
Hver gang en sang er slut slukkes lyset på scenen, og PJ er
stort set kun belyst, når hun synger.
Der er ingen snak mellem numrene.
Intet Hello Melbourne!
Ingen hoppen i takt mast op mod scenen.
De tre mænd leverer al den musikalske og vokale backup der
er brug for.
Trommeslageren er exceptionelt udtryksfuld. Hans arme tegner
cirkler over trommerne. Mellem to numre hamrer han en marchtakt, der går over i
en hjerterytme for så at stoppe.
De spiller alt fra den nyste plade mikset med endnu ikke
udgivne numre og nogle gamle, som passer ind på den ene eller den anden måde.
Subtilt er det ikke, men fængslende. Jeg finder mig selv på
den yderste kant af sædet under de nye numre for at fange så meget af lyrikken
som muligt. Selv de to numre som jeg ret konsekvent har sprunget over på cd’en,
nyder jeg at lytte til.
Hun har ret, de kunne ikke undværes.
Først da musikerne kommer på til andet sæt siger PJ tak
fordi vi kom og præsenterer bandet, dette sæt sluttes også med ”Thanks for
comming, Melbourne”.
Mere bliver der ikke sagt.
Måske tænker du nu:
”Det lyder sært, gad vide om jeg ville værdsætte sådan en
oplevelse?”
Særfrugttesten kan besvare dit spørgsmål.
Jeg går ud fra at du kender Billy Holiday, og ikke mindst
har hørt hendes ”Strange Fruit”.
Jeg faldt over den i min gennemgang af mine forældres
kassettebånd som 7 årig. Selv om jeg ikke kunne et ord engelsk endnu og
selvsagt ikke anede noget om rasehad i USA, spændte hendes intense stemme ben
for mine tanker. Jeg lyttede til den éne sang igen og igen, til jeg kunne den udenad.
Resten af båndet sagde mig ikke noget.
Hvis du helst ville grave et stort hul og begrave ”Strange
Fruit” sammen med ”Intet nyt fra vestfronten”, ”1984” og ”Savior” dybt dybt
under din indre radar, vil du nok ikke blive så begejstret for PJ Harveys ” Let
England Shake”.
Hvis du mener at Holidays sære frugt stadig har sin
berettelse, fordi den kan åbne vores øjne for noget vi bør se direkte i fjæset,
skulle du se at få støvet en billet til Let England Shake op.
Elsker Billy Holliday - så jeg må undersøge hvad du taler om. Skal lade dig vide hvad jeg syntes :-)
SvarSletBilly Hollidays musik er ret ligetil i forhold til PJ's. Jeg starter altid med at hade de nye CD'er lidt indtil jeg har hørt dem en 5-10 gange. Så elsker jeg dem.
SvarSletHar nu hørt noget PJ og syntes absolut der er potientale. Det skal nok høres nogen gange - dog er Let England Shake gået lige ind på lystavlen. Skal nu have min søn der er glad for rock med på trenden :-)
SvarSletHørte PJ Harvey rigtig meget tidligere. Af en eller anden grund forsvandt hun fra min musiske lystavle. Tak for at bringe hende tilbage.
SvarSlet(Helle fra hellesblog, som ikke kan få lov til at kommentere på blogger)
PJ's musik kræver lidt (eller måske en del) af lytteren. Til gengæld bliver jeg ved med at kunne nyde sangene i årevis, uden at de bliver mindre vedkommende. Så jeg bliver helt glad over at have lokket lidt flere med på vognen (igen).
SvarSletJeg aner ikke hvad det er for et problem blogger har med worldpress, og håber de får løst det snart! Hvis det er et bevist fravalg, for at forsøge at monopolisere bloguniverset ligner det google meget dårligt. Jeg har tjekket mine indstillinger, og der er ikke noget i dem som skulle forhindre nogen som helst i at kommentere.